Orta Mesafeli Koşular

Orta Mesafeli Koşular

En yaygın orta mesafe yarışları, engelli koşular da dahil 800 metre ve 1500 metre koşularıdır. Antrenman teknikleri ve fiziksel gereklilikleri benzer olduğu için, birçok atlet hem 800 metrede hem de 1500 metrede yarışır. Taktikler, çoğu son birkaç adımda kazanılan ya da kaybedilen bu yarışlarda önemli rol oynar. Orta mesafe koşuları, Olimpiyatların ve atletizm şampiyonalarının esas yarışları arasında olmuştur hep. El İlk kadınlar Olimpik 800 metre koşusu 1928’de yapıldı; fakat yarışçıların yarış sonrasındaki yorgunluğu o denli şok etkisi yaratmış olacak ki bir sonraki yarış ancak 1960’ta koşulabildi. El Kadınların 1500 metre koşmalarına nihayet 1972 Münih Olimpiyatları’nda izin verildi. El Çeşitli uzunluklardaki engelli-hendekli koşu, 1900’den beri, erkekler Olimpiyat oyunları arasında yer alıyor. Kadınların yarışacağı bir dal olarak ilk kez 2005 Helsinki Dünya Şampiyonası’nda ortaya çıktı.

2000’li yıllarda büyük bir gelişme gösteren ve baştan sona süratle koşulmaya başlayan orta mesafe koşularının bir diğer adı da “uzun sürat koşuları”dır. Sürat koşularından farklılığı, Süreyya Ayhan gibi farklı taktiklerle koşan atletler olsada, son anda hızlanmaya olanak verecek tempoyla koşulmalarıdır. 20. yy. başlarına kadar yarım mil ve bir mil koşuları düzenlenirdi. Başarılı orta mesafe atletleri olarak 800 metrede Ekrem Koçak ve Muharrem Dalkılıç’ı, 1500 metrede Mehmet Tümkan ve Süreyya Ayhan’ı sayabiliriz. Dünyada en ünlü orta mesafe koşucuları Finli atletler Paavo Nurmi ve Lasse Viren, Çek Zatopek ve İngiliz Sebastian Coe’ dur. Orta mesafe koşuları pist üzerinde saat yönünün tersine koşulur. Her tur sonunda süre belirtilir. Son tura girerken kampana çalınır ya da havaya ateş edilir.

Atlet Profili: Orta mesafe atletleri, fiziksel ve zihinsel dayanıklılığa sahip olmalıdır. Mesafeler sürat koşusu için çok uzundur, ama bitiş ipini ilk göğüsleyen olabilmek için de hız gerekir. Ayrıca, taktikler de önemlidir.

Ana Yarışlar

800 metre yarışlarında, koşucular standart 400 metrelik bir pistin çevresinde iki turu tamamlar. Pistin çevresinde, mesafeyle birbirinden ayrılmış noktalardan koşmaya başlar ve son dönemecin sonuna kadar (yaklaşık 100 metre) kendi kulvarlarının dışına çıkamazlar. 800 metre koşmak için hızlı ve dayanıklı olmak gerekir, bu yüzden yarışçılar, koşularını önceden planlar ve üzerinde iyice düşünülüp önceden tatbik edilmiş taktikler kullanırlar. 1500 metre yarışında, standart bir açık hava pistinin etrafında üç artı üç çeyrek tur koşulur. 1500 metre yarışına ”metrik mil” de denir. Performansın ve antrenmanların gittikçe daha bilimsel yaklaşımlarla ele alınması sonucunda, atletler 1500 metre yarışlarını uzatılmış sürat koşularına çevirdiler. Yinede, 800 metre gibi, 1500 metre de atletleri hâlâ zihnen çok zorluyor.

Dümen Kırmak

İlk dönemeçten sonra, dümen kırma denen başlama kulvarını bırakma, koşucuların birbirleriyle daha etkili şekilde rekabet etmelerine olanak sağlar. Kulvar değiştirme, dirsek çarpması neredeyse kaçınılmaz olsa da, başka bir yarışçıyı kasten engellemeden ya da bir diğer koşucuya kasten çarpmadan yapılmalıdır.

Koşu Takımları

Bütün atletizm oyunlarında olduğu gibi, bir orta mesafe koşucusunun giydiği kıyafetler de büyük dikkatle seçilir. Giysilerin hafif kumaştan olmasına, rüzgâr mukavemetini azaltan malzemelerden yapılmasına ve terlemeyi engelleyen gelişmiş bir fitilli yapıya sahip olmasına özen gösterilir. Sıkı, esnek ve rahat bir uyum, hem ayakkabılarda hem de giysilerde başlıca aranan özellikler arasındadır.

Antreman: Orta mesafe koşucuları, dayanıklılık için yavaş kasılmalar yapan kırmızı lifli kaslara, hız için de hızlı kasılan beyaz lifli kaslara sahip olmalıdır. Hızlı çalışmanın kısa molalarla bölündüğü aralıklı antrenmanlar, bu kasları oluşturmak ve aerobik ve anaerobik formu arttırmak için kullanılır. Antrenmanlarda hem sürat koşuları hem mukavemet koşuları yapılır.

Başlama Pozisyonları

Koşucular, çıkış takozları olmadan yarışa başlar. Ters taraftaki kolları sırayla önde ve arkada olmak üzere, arka ayaklarının parmaklarının ve ön ayaklarının burnunun üzerinde dururlar.
Gövde pozisyonu: Çıkışta ivmeyle hızlanabilmek için, koşucular gövdeleri öne eğilmiş olarak dururlar, fakat koşu sırasında gövdelerini dikleştirirler.
Ayak pozisyonu: “Başla” işareti verildiği zaman, arka ayak, patlayıcı bir güçle ileri doğru fırlayan ayağın yerine geçer. Kollar da hızlanmaya katkıda bulunmak için ileri geri salınır.
Arkada Kalmak İyi Bir Taktik mi: Arkada kalmak genelde tavsiye edilmez. Ama 1936 Olimpiyatlarında, John Vvoodruff 800 Metrenin başlarında arka sıralara hapsolmuştu. Neredeyse duracak kadar yavaşlayıp diğer koşucuların onu geçmelerine izin vermesine rağmen, sonunda kazanan o oldu. 2004’te Kelly Holmes da benzer bir taktik kullanarak altın madalyayı kazandı.

800 Metre Erkekler Dünya Rekoru: 1:41.11 Saniye ile Wilson Kipketer adlı Danimarkalı sporcu 1997 yılında kırmıştır.
800 Metre Kadınlar Dünya Rekoru: 1:53.28 Saniye ile Jarmila Kratochvilova adlı Çek sporcu 1998 yılında kırmıştır.

1500 Metre Erkekler Dünya Rekoru: 3:26.00 Saniye ile Hicham El Guerrouj adlı Faslı sporcu 1998 yılında kırmıştır.
1500 Metre Kadınlar Dünya Rekoru: 3:50.46 Saniye ile Wang Junxia adlı Çinli sporcu 1993 yılında kırmıştır.

You May Also Like

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir